2.2.09

OPPLYSNINGSFILOSOFER: GRUPPEARBEID

Vi har snakket litt (og vi skal snakke mer) om "det moderne prosjektet", om hvordan fornuft og frihet kom til å prege tankene hos europeeren fra 1700-tallet av - og fram til i dag. Det var de såkalte opplysningsfilosofene som kom med disse nye tankene. Vi skal nå bli kjent med noen av dem.
Dere jobber i grupper, og dere skal bli kjent med hver deres filosof.
Gruppe 1: JOHN LOCKE (Han som sa "Ikke stol blindt på autoriteter [...] Tenk selv!") Christian, Ingrid, Nick og Ann Iren.
Gruppe 2: FRANCOIS DE VOLTAIRE (Han som sa «Jeg er helt uenig med deg, men vil kjempe inntil døden for din rett til å si det du sier.»). Sara, Mali, Mari og Bjørnar.
Gruppe 3: IMMANUEL KANT (Han som spurte "Hva kan vi vite?"). Susanne, Arne Olav og Ane Sofie.
Gruppe 4: JEAN-JACQUES ROUSSEAU (Han som "oppfant" den frie barneoppdragelsen). Tonje, Hildegunn og Arna.
Gruppe 5: CHARLES MONTESQUIEU (Han med maktfordelingsprinsippet). Karianne, Nina og Elin.
1. etappe. Individuelt: Finn stoff i læreboka og andre steder. Hvor? Leksikon (som for øvrig er en 1700-tallsoppfinnelse!), nettet, biblioteket (bibliotekaren er varslet om gruppearbeidet deres, så dere kan spørre henne om råd og tips) + +. Jeg anbefaler Sofies verden.
2. etappe. Fortell de andre i gruppa hva du har funnet. Noter hovedpunkter.
3. etappe. Gruppa formulerer det den ser som hovedtanker og sentrale problemstillinger hos filosofen.
4. etappe. Planlegg en framføring der dere presenterer filosofen og presenterer sentrale synspunkter.
Alle: Etter presentasjonene samtaler vi om hvordan tankene fra opplysningstida fortsatt preger måten vi tenker på i dag.
Post scriptum: Jeg forventer at dere er godt i gang med 1. etappe i løpet av tirsdag 3. februar. 2. etappe starter neste norsktime, det vil si mandag til uka.