20.1.09

HISTORIE: GLADIATOR

Vi skal se filmen og vurdere den kildekritisk. Hva kan filmen (eventuelt) lære oss om Romerriket?
Plukk fra lista, sammenlign opplysninger fra filmen med andre kilder (web, historieverk på biblioteket...). Vær kildekritisk! Du vil bli bedt om å presentere funnene dine i klassen (2-3 min.)
- Gladiatorkampene. Hvordan foregikk de? Stemmer filmens fremstilling?
- Markus Aurelius. Hvem var han - egentlig?
- Commodus. Er fremstillingen av han troverdig?
- Collosseum. Hva foregikk der? Er fremstillingen historisk korrekt?
- Senatet. Hva slags forhistorie hadde det? Hvilken betydning hadde det på Aurelius og Commodus sin tid?
- Kampen mot germanerne. Hvordan foregikk den? Hvilken betydning fikk de for Romerrikets utvikling og fall?
- Pretorianergarden. Hva var den? Betydning?
- Annet?
- Se her!